Menu Sluiten

6 belangrijkste redenen voor gewichtsschommelingen

Zes belangrijkste redenen voor gewichtsschommelingen

Schommelingen op de weegschaal. Het is om gek van te worden. Zelfs als een zeer nauwkeurig dieet plan volgt is het niet ongewoon om je gewicht dagelijks te zien verspringen.

Voordat we een overzicht geven van de meest voorkomende redenen voor deze fluctuaties, wil ik eerst uitleggen waarom het niet verstandig is om je dagelijks te wegen. Je gewicht op dagelijkse basis beoordelen is de beste methode. Het kan twijfel creëren, door de dagelijkse gewichtsveranderingen. Het is daarom verstandig om jezelf maar één keer per week te wegen. Deze wekelijkse weegmomenten zullen je een realistisch beeld geven van hoe je vetverliesprogramma vordert.

Maar wat zijn nu de oorzaken van die dagelijkse verschillen in gewicht? Hieronder volgende de belangrijkste oorzaken.

Het moment van de dag

Het beste is om jezelf iedere keer op hetzelfde tijdstip te wegen. We hebben namelijk de neiging om gedurende de dag wat zwaarder te worden, en we zijn meestal het lichtste in de ochtend.
Een liter water weegt ongeveer 1 kilo. Aangezien de meeste van ons proberen voldoende te drinken zal je gewicht hierdoor beïnvloedt worden. Zelfs als je maar een halve liter water per dag zou drinken, zou je gewicht schommelen. Daarom kun je het beste jezelf op hetzelfde tijdstip wegen. Kies er bijvoorbeeld voor om meteen als je uit bed komt ’s ochtends op de weegschaal te staan. Als dit niet mogelijk is, weeg jezelf dan vlak voor het naar bed gaan.

De ondergrond

Je bent je misschien niet bewust van dit feit, maar het plaatsen van je weegschaal op verschillende soorten ondergronden kan het gewicht veranderen. Verschillende soorten oppervlakken hebben een verschillende mate van compressie. Hoe meer een oppervlak inzakt, hoe minder kans je hebt om een nauwkeurige gewicht te krijgen. Het verdient de voorkeur je weegschaal op een dikke, harde ondergrond te zetten, en niet op vloerbedekking. Indien dit niet mogelijk is, gebruik dan wel iedere keer dezelfde ondergrond. Dit zal enige, vrij aanzienlijke, gewichtschommelingen verminderen.

 

Koolhydraten

De inname van koolhydraten speelt een belangrijke rol bij gewichtsschommelingen. Wanneer je koolhydraten consumeert, reageert je lichaam op de stijging van de bloedsuikerspiegel door het bloed met water te verdunnen.
Het eten van meer koolhydraten leidt tot meer water tussen de cellen. Overtollige koolhydraten worden opgeslagen als glycogeen. Voor elke gram glycogeen dat is opgeslagen, slaat je lichaam ook 3 gram water op.

Als je niet dagelijks dezelfde hoeveelheid koolhydraten binnen krijgt zal je gewicht op en neer schommelen. Ook om deze reden is het beter jezelf wekelijks in plaats van dagelijks te wegen. Dit zal het effect van dagelijkse fluctuaties beperken.

Zout

Hiervoor geldt hetzelfde als bij koolhydraten. Tenzij je zoutinname elke dag hetzelfde is zal je gewicht de neiging hebben om merkbaar te fluctueren. Een toename van zout in je dieet zorgt voor een tijdelijke verhoging van waterretentie. Anderzijds, een verlaagde natriuminname zorgt voor minder opslag van water.

Natrium is een elektrolyt. Wanneer er een hoge concentratie van elektrolyten in het bloed zit, zullen we meer water drinken om het zoutgehalte van het lichaam in balans te houden. Het resultaat: een tijdelijke gewichtsverhoging

Obstipatie

Niet iedereen volgt dezelfde afvalcyclus. Het is heel gebruikelijk voor vrouwen om verstopt te raken als gevolg van reizen, slecht slapen, lichte uitdroging, verhoogde stress of als een onderdeel van PMS.

Een goede water- en vezelinname kan helpen om verstopping te verminderen of minimaliseren, het kan echter de fluctuaties niet geheel voorkomen.

Kleding

Dit lijkt een logische reden, en de meeste mensen zullen zich daarom slechts in ondergoed wegen, maar er zijn nog genoeg mensen die zich met kleren aan wegen. Dit kan een halve kilo tot een kilo verschil veroorzaken als je niet iedere keer hetzelfde draagt als je op de weegschaal gaat staan. Probeer daarom, voor zover dat mogelijk iedere keer hetzelfde te dragen of beter nog, enkel in je ondergoed.

Uit bovenstaande redenen kan geconcludeerd worden dat dagelijkse gewichtsschommelingen normaal zijn. Iedere dag precies hetzelfde eten is niet alleen saai, maar ook bijna onmogelijk. Het draagt bovendien niet bij aan een gezonde en evenwichtige manier van leven.

Conclusie

Doe je best om een gezonde levensstijl te handhaven. Vermijd stress, verbeter je slaapgewoonten, beperk het gebruik van junkfood, natrium en wees geen slaaf van de weegschaal.
Wanneer je jezelf weegt, doe dit op een vast moment, draag hetzelfde en plaats de weegschaal op een stevige ondergrond. Dit zal een zekere mate van schaalfluctuatie verminderen. En weeg vooral niet te vaak om je zelf in twijfel te brengen over je vooruitgang.

Detoxweek inlassen


Wat ook heel goed is om een detoxweek in te lassen. Je kan hiervoor het weekmenu gebruiken uit jouw 1e week.

Succes! 
Liefs!