Menu Sluiten

Detoxen – je lichaam ontgiften

Detoxen – Ontgift je lichaam in 3 stappen (met gratis dagmenu)

Door de natuurlijke detox methode uit dit artikel te volgen krijg je krachtige antioxidanten, vitamines, mineralen en essentiële vetzuren binnen die je lichaam helpen de gifstoffen af te voeren.

Dit heeft een positief effect op je gezondheid. Je verliest ongewenst vet, je hebt veel meer energie gedurende de dag en je krijgt een mooiere huid.

De verschillende soorten gifstoffen in jouw lichaam

Je lichaam wordt continue blootgesteld aan gifstoffen in je directe omgeving. Vaak zonder dat je het doorhebt, komen schadelijke stoffen via schoonmaakproducten, cosmetica, medicijnen en vervuilde lucht je lichaam binnen dringen.

Daarbij komt nog eens dat de kwaliteit van ons voedsel sterk is aangetast. Ons voedsel is bespoten door verschillende chemische bestrijdingsmiddelen. Daarnaast zijn ze volgestopt met geur- en kleurstoffen, conserveringsmiddelen en andere voedseladditieven.

Er zijn twee soorten gifstoffen:

  • Endogene (van binnen)
  • Exogene toxines (van buiten)

Endogene toxines worden door het lichaam zelf aangemaakt tijdens het stofwisselingsproces. Tijdens dit proces komen er vrije radicalen vrij. Dit zijn kleine schadelijke deeltjes die via een natuurlijk ontgiftingsproces geneutraliseerd moeten worden.

Antioxidanten

Antioxidanten beschermen je cellen tegen vrije radicalen. Deze krijg je binnen door de juiste voeding en maakt je lichaam deels zelf aan. Door een slecht voedingspatroon zonder antioxidanten en door langdurige stress ben je minder goed beschermd tegen vrije radicalen. De vrije radicalen gaan oxideren en dit is schadelijk voor je gezondheid.

Exogene gifstoffen zijn gifstoffen die voorkomen in pesticiden, BPA, kwik, lood, arseen, kleurstoffen, conserveermiddelen. Er zijn zo’n 80.000 soorten en ze veroorzaken schade en ongewenst vet als je lichaam deze gifstoffen niet kan opruimen.

De gevolgen van al deze opgehoopte gifstoffen

Wanneer deze gifstoffen zich lange tijd opbouwen kan het lichaam het niet zelf meer afvoeren. Dit resulteert in vermoeidheid, vetopslag op ongewenste plaatsen en een onverklaarbaar gevoel van niet lekker in je vel zitten.

Onderstaand lijstje is een opsomming van klachten die je kunt ervaren wanneer je lichaam langdurig is blootgesteld aan gifstoffen.

Fysieke klachten zijn:

  • Energietekort
  • Vaak hoofdpijn
  • Vaak last van misselijkheid
  • Overgewicht
  • Allergieën
  • Doffe huid
  • Maagzuur
  • Je vaak “niet lekker” voelen
  • Darmproblemen
  • Snel vatbaar voor griep
  • Een laag libido

Mentale klachten zijn:

  • Stress
  • Stemmingswisselingen
  • Depressie

Je kunt van veel klachten afkomen door gezond te eten en gifstoffen af te voeren.

Hieronder staat precies wat je nodig hebt om op een gezonde en natuurlijke manier te detoxen zonder hongergevoel of afzien.

Hoe je lichaam zichzelf probeert te ontgiften

Je lichaam is continu bezig om te ontgiften. Bepaalde vitamines en mineralen maakt het zelf aan. Andere heeft het nodig uit voeding.

Een van de meest krachtigste antioxidanten die je lichaam zelf kan aanmaken, is glutathion. Deze antioxidant is sterker dan andere antioxidanten en neutraliseert het gevaar van vrije radicalen, verbetert je immuunsysteem en vermindert ontstekingen.

Glutathion zorgt er zelfs voor dat andere antioxidanten hergebruikt kunnen worden. Het is een onmisbaar stofje als je wilt detoxen.

Het probleem is dat wij door ons voeding en leefpatroon vaak een tekort hebben aan glutathion. Dit leidt tot vele gezondheidsklachten en kan leiden tot chronische ziekten wanneer er niets aan gedaan wordt.

Gebruik het dagmenu onderaan dit artikel om de glutathionproductie te bevorderen.

Hoe je vooral niet moet detoxen

Je kunt op meerdere manieren detoxen. De bekende methodes zijn sapkuren of vasten. Deze methodes zijn streng af te raden omdat je te weinig voedingsstoffen binnen krijgt.

Ook krijg je met deze manier van detoxen behoorlijk veel klachten, zoals vermoeidheid, hoofdpijn, misselijkheid en problemen met de stoelgang.

Dit zijn slechts korte termijn oplossingen die eerder schade toe richten dan dat ze je beter maken.

Het beste is om het proces van detoxen in je lichaam zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen en zo goed mogelijk te ondersteunen.

Daarom beschrijf ik hieronder in 3 stappen de meest natuurlijke detox waarmee je niet alleen gifstoffen afvoert, maar je algemene gezondheid ook verbeterd (dat is tenslotte het doel van een detox!)

Natuurlijk detoxen in 3 simpele stappen

Stap 1: Eet extra antioxidanten

Kies voor gezond eten. Elimineer enkelvoudige koolhydraten, geraffineerde suikers en bewerkte voedingsmiddelen uit je dagelijkse voedingspatroon.

Vermijd:

Enkelvoudige koolhydraten (snelle suikers) zijn onder andere:  witte pasta, witte rijst, wit brood, koek, snoep, suiker, ijs, bewerkte vleeswaren, bewerkte ontbijtgranen zoals cruesli en cornflakes, gezoete toetjes, ontbijtkoek, mueslirepen en andere verpakte tussendoortjes, frisdrank en vruchtensappen uit een pak

Voedingsmiddelen uit: Pakjes, zakjes, kant & klaar maaltijden

(Overmatig) gebruik van cafeïne, alcohol en tabak.

Vervang door: 

Meervoudige koolhydraten: fruit, haver, wortels, peulvruchten en groentes.

Voedingsmiddelen die de glutathion aanmaak bevorderen zijn: Avocado, broccoli, boerenkool, groene kool, spinazie, walnoten, asperges, witte kool, bloemkool, waterkers, knoflook, pompoen, kurkuma.

Gezonde vetten: olijfolie, kokosolie, lijnzaadolie, avocado, vette vis, noten, zaden en olijven.

Eiwitten: vlees, vis, zuivel, noten, zaden, peulvruchten en in mindere mate in groentes en fruit.

Probeer zoveel mogelijk te kiezen voor biologische groenten en fruit als dit in je budget past. Niet alleen vanwege de pesticiden, maar ook omdat biologische producten een veel hogere voedingswaarde hebben.

Stap 2: Verminder stresshormonen

In tijden van stress en vermoeidheid wordt de glutathion in je lichaam snel verbruikt omdat er een grotere behoefte ontstaat. Bij langdurige stress is het dus moeilijk om glutathion continue aan te vullen.

Daarbij komt nog dat door stresshormonen  er meer gifstoffen vrij komen die een oxiderend effect hebben op je lichaam.

De adviezen uit stap 1 dragen bij aan het verminderen van stresshormonen, maar belangrijker is om zoveel mogelijk stress te voorkomen.

Hieronder enkele tips die je helpen om je stresshormonen te verminderen:

Tip 1: Ontspanningsoefeningen

Verdiep je eens in yoga, mindfulness, meditatie en/of ademhalingstechnieken om te kijken of er iets voor jou tussen zit. Het is een goede manier om de dagelijkse stressreacties te verminderen.

Tip 2: Verminder de inname van cafeïne

Cafeïne zorgt voor het vrijkomen van adrenaline en bevordert daarmee de toename van stress. Ook heeft cafeïne een nadelig effect op je kwaliteit van slapen, wat ook weer een bron van stress is.

Tip 3: Zorg voor voldoende slaap (minimaal 7 a 8 uur)

Langdurige stress zorgt voor hoge waardes cortisol (stresshormoon) in je bloed. Een tekort aan slaap leidt tot een verminderd vermogen om het stresshormoon af te breken. Voldoende slaap is dus erg belangrijk om niet in die vicieuze cirkel te belanden van teveel stress en slaaptekort.

Daarbij houdt je lichaam in je slaap een volledige reiniging, het maakt nieuwe cellen en afweerstoffen aan. Bij een tekort aan slaap zal het lichaam dus de overtollige afvalstoffen in je weefsels gaan opslaan.

Stap 3: Beweeg minimaal 30 min per dag (bij voorkeur buiten)

Naast het feit dat beweging de aanmaak van glutathion versterkt, stimuleert het ook je darmen tot een snellere verwijdering van gifstoffen.

Intensieve beweging zorgt er voor dat de gifstoffen via de huid naar buiten treden. (door te zweten). Ben je niet in staat om intensieve trainingen te volgen, dan is een sauna bezoeken voor het uitzweten van gifstoffen ook een goede optie.

Om je ontgiftingsproces te ondersteunen is het niet perse noodzakelijk om intensief te trainen, maar om de bloedcirculatie soepel te laten verlopen is het aan te raden om elke dag in ieder geval 30 minuten te bewegen.

Bewegen kan heel laagdrempelig zijn, zoals bijvoorbeeld:

  •  30 minuten per dag wandelen
  • 30 minuten per dag fietsen
  • Ga vaker met de trap in plaats van met de lift
  • Baantjes zwemmen in een binnen- of buitenbad
  • Wandelen in het bos
  • Joggen

Wil je gaan beginnen met wat extra beweging, bouw het dan langzaam op en doe wat goed voelt voor je lichaam.

Ontvang GRATIS ons DETOX dagmenu en begin nu!

Ik heb voor jou gratis een dagmenu samengesteld om je te laten zien hoe een gezond gebalanceerd dagmenu eruit ziet. Het dagmenu is samengesteld uit Puur & Gezond eten.

Vul hieronder je email adres in en ontvang het dagmenu direct in je mailbox.

 

Wil jij liever 12 weken risicoloos ons Healthy & Fit Programma gaan volgen? 

Meer info? Klik dan hier

 

Volg ons ook op Social Media

Vond je dit artikel leuk? Deel het op social media