Menu Sluiten

Suikervrije en glutenvrije appeltaart

Toen ik voor het eerst een suikervrije en glutenvrije appeltaart wilde bakken, vroeg ik me af of het wel lekker was.

Ik had nog nooit een suikervrije en glutenvrije appeltaart gemaakt!Suikervrije en glutenvrije appeltaart

Zonder suiker, zuivel en tarwe. Maar het resultaat was super! De suikervrije en glutenvrije appeltaart was echt lekker en ik ben echt een beetje trots op deze suikervrije en glutenvrije appeltaart zonder geraffineerde suikers, zuivel en gluten.

Deze suikervrije en glutenvrije appeltaart kun je zonder problemen geven aan mensen die helemaal niet suikervrij willen of hoeven eten, want ze zullen echt het verschil niet proeven. Ideaal dus voor bijvoorbeeld verjaardagen! De bodem van amandelmeel en rijstmeel is lekker knapperig en niet te zoet. Dat is ook helemaal niet nodig, doordat de vulling van appel en kaneel natuurlijk van zichzelf ook al friszoet is.

Gebruik je kokosolie?

Gebruik je, net als ik, kokosolie voor de appeltaart dan is het belangrijk dat je de kokosolie eerst afweegt en daarna pas laat smelten. Het gewicht kan anders namelijk verschillen en misschien kloppen de verhoudingen dan niet meer. Kokosolie smelten kan heel simpel; doe het in een kom die de warmte goed geleidt, bijvoorbeeld van RVS. Laat flink heet water in de gootsteen lopen en zet daarna dan je kommetje in de gootsteen. Binnen een minuut of 5 is alle kokosolie dan gesmolten en kun je het makkelijk mengen :).

Heel veel plezier met het bakken van deze verrukkelijke appeltaart!

Wat heb je nodig?

Voor de bodem

Voor de vulling

  • 5 grote zoet/zure appels (bijv. Elstar)
  • sap van halve citroen
  • flink wat kaneel (2 eetlepels)
  • Naar smaak rozijnen of noten, ik vind het lekkerder zonder

Deeg bovenkant

En hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 180 graden

 

  • Meng eerst in een grote kom alle ingrediënten voor de bodem en kneed goed door elkaar. Wikkel vervolgens in aluminiumfolie en laat even rustig in de koelkast (30 min)
  • Meng nu in dezelfde kom de ingrediënten voor het deeg voor de bovenkant. Kneed goed en doe ook dit deeg even apart in aluminiumfolie
  • Schil de appels en snijd iedere appel in 4 parten en daarna in schijfjes. Doe in een kom en meng met kaneel en het citroensap en eventueel rozijn of noten.
  • Vet een springvorm (20 cm) in met wat kokosolie of olijfolie.
  • Pak het deeg voor de bodem en bekleed daarmee de springvoorm. Zorg dat zowel de bodem als een stuk van de zijkant goed bedekt zijn. Hoe hoger het deeg aan de zijkant, hoe hoger je appeltaart straks.
  • Vul de springvorm met de appelvulling en druk een beetje aan.
  • Pak nu het deeg voor de bovenkant. Rol dit in reepjes en bekleed daarmee de appelvulling. Als je wat deeg overhoudt kun je dit verkruimelen en over de appeltaart strooien, dat geeft het net wat extra smaak.
  • Bak de appeltaart nu in ongeveer 45-50 minuten goudbruin. Let op, iedere oven is anders dus houdt je appeltaart ondertussen wel in de gaten!
  • Laat de appeltaart even een kwartiertje afkoelen en haal hem dan uit de springvorm. Eet smakelijk!

 

Nog meer glutenvrije en suikervrije recepten? Klik hier…