Menu Sluiten

TJAP TJOY ZOALS BIJ DE CHINEES, maar dan gezond!

Deze tjap tjoy is een super lekker groentegerecht net als van de Chinees. Ook super makkelijk om te maken.

Wanneer wij iets halen van de chinees, zit er altijd wel tjap tjoy bij. Omdat het gewoon lekker is en je je niet teveel van kan eten, omdat er super veel groenten in zitten.

Wat heb je nodig? (voor 2 personen):


– 1 kipfilet (liefst biologisch), in kleine reepjes gesneden
– 400 gram grove wokgroenten
– halve rode peper, in ringen (zonder zaadjes)
– 1 teen knoflook, geperst
– 400 milliliter kippenbouillon
– een flinke theelepel maizena (opgelost in een klein beetje koud water)
– 2 eetlepels sojasaus
– 1 eetlepel vissaus
– 1 eetlepel sesamzaad
– olie om te wokken (ik gebruik raapzaadolie, een Japans geheim, verkrijgbaar bij de Chinese supermarkt)

En zo maak je de Tjap Tjoy:

– Verwarm als eerste wat olie in een wok.
– Doe daarna de knoflook, 1 eetlepel sojasaus en de rode peper hierbij en bak de kip om en om gaar en goudbruin.
– Haal vervolgens de kip uit de wok en verwarm weer een klein beetje olie.

– Voeg nu de groenten toe en wok ze op hoog vuur enkele minuten.
– Giet dan de kippenboullion erbij, gevolgd door een eetlepel soja, een eetlepel vissaus en de opgeloste maizena.
– Laat op laag vuur ongeveer 10 minuten pruttelen, totdat de bouillon wat is gebonden.

– Schep de Tjap Tjoy in een kom of op een bord, maak af met sesamzaad en serveer met rijst.
Tip: serveer ten slotte met cashewnoten! Wanneer je veganistisch bent, kan je het met tofu in plaats van met kip maken. Bovendien kan je dan de kippenbouillon vervangen voor groentebouillon en ook de vissaus weglaten.
Lekker, en gezond! Wie gaat er nu nog afhalen? :-).


Ingewikkeld (1 t/m 5): ✯
Duur: 25 minuten

 

Volg jij mij al op Facebook?

 

 

 

tags: gezond eten, gezonde recepten, skinny healthy, skinny gezond, gezond, tjap tjoy, tjap tjoy, gezonde versie, tjap tjoy zelf maken