Menu Sluiten

Verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten

Verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten

Er bestaan twee soorten vetten: verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten worden ook wel slechte vetten genoemd, onverzadigde vetten staan bekend als goede vetten. Het verschil tussen de vetten wordt gemaakt op basis van de scheikundige structuur van de vetten.

VERZADIGDE VETTEN

Verzadigde vetten zijn slechte vetten. Ze zijn te vinden in producten zoals koek, gebak en chips en in veel dierlijke producten, zoals vlees, kaas en roomboter. Te veel verzadigde vetten zijn niet goed voor je lichaam, omdat ze het cholesterolgehalte in het bloed verhogen.

ONVERZADIGDE VETTEN

Onverzadigde vetten zijn goede vetten. Deze vetten zijn te vinden in plantaardige oliën, zoals olijf-, zonnebloem- koolzaad- en lijnzaadolie en in producten die hiervan zijn gemaakt, zoals smeerbare margarine, halvarine en vloeibare bak- en braadproducten. Daarnaast kun je ze ook halen uit noten en vette vis. Onder de onverzadigde vetten vallen ook de welbekende essentiële vetten Omega 3 en Omega 6. Onverzadigde vetten hebben een positief effect op je lichaam: ze verlagen namelijk het slechte cholesterol in je lichaam.

Vergeet je vaak wat goede vetten en slechte vetten zijn? Gebruik dan het volgende ezelsbruggetje: ‘Verzadigd vet is Verkeerd, Onverzadigd vet is Oké’.

Vetten in onze voeding zijn dus heel belangrijk, maar het is vooral van belang welk soort vet je binnenkrijgt en of deze wel of niet goed zijn voor ons lichaam.

Hoe kan je dit nu toepassen in je dagelijkse eetpatroon als je graag wat kilo’s kwijt wil?

Lees er hier alles over…..

 

 

 

 

Vond je dit artikel leuk? Deel het op social media